04 Auto Bild: Nóri chcú zakázať autá so spaľovacími motormi | Biopalivá - všetko o kvapalných biopalivách

Auto Bild: Nóri chcú zakázať autá so spaľovacími motormi

Spaľovacie motory sú dnes čistejšie než kedykoľvek predtým a emisné limity ich nútia v tomto trende pokračovať. Nórom to však nestačí a chcú ich nadobro zakázať.
24.8. 2016

Ochrana životného prostredia je bez pochýb jednou z najdôležitejších tém dnešných dní. Nórska vláda však v mene boja s klimatickými zmenami pripravuje doslova drastický zákon. Ak vstúpi do platnosti, od roku 2025 tam nebude možná registrácia žiadneho vozidla poháňaného spaľovacím motorom. Zámerom je znížiť emisie skleníkových plynov.
Spomenutý zákon je dôležitou súčasťou národného dopravného plánu, ktorý je aktuálne predmetom búrlivých diskusií. Naruby chce totiž obrátiť aj ďalšie druhy dopravy. Po roku 2030 by napríklad nemali produkovať emisie žiadne nové lode ani trajekty a v leteckej aj nákladnej preprave by sa malo používať už len biopalivo.
Podľa zverejnených štatistík je v Nórsku doprava zodpovedná za tretinu emisií oxidu uhličitého. Zákon o postupnom vyraďovaní spaľovacích motorov by mali predložiť na rokovanie do parlamentu na jar budúceho roku.

Nové autá: 15% na elektrinu, vďaka dotáciám
O čosi viac než päťmiliónové škandinávske kráľovstvo patrí v elektromobilite k celosvetovým lídrom. V žiadnom inom európskom štáte sa v prepočte na obyvateľa nepredá tak veľa elektrinou poháňaných automobilov. Medzi novými registráciami majú aktuálne podiel až 15 percent.
Na množstve elektromobilov však majú významnú zásluhu masívne daňové úľavy aj oslobodenie od ďalších poplatkov. Predaje totiž významne stúpli práve po ich zavedení. Na druhej strane ale štátna pokladnica prišla približne o 2,3 miliardy korún (asi 243-miliónov eur). Vláda preto zvažuje, či v podpore pokračovať, alebo či budú elektrické vozidlá atraktívne aj bez nej.
Prvým plánovaným krokom je opätovné zavedenie dane z motorových vozidiel v roku 2018. Oslobodenie od DPH by sa malo nahradiť jednorazovým príspevkom, ktorý by sa postupne znižoval. Možnosť jazdiť v autobusových pruhoch je v niektorých mestách obmedzená už dnes. O parkovaní zadarmo, ktoré je ďalším stimulom, by mali rozhodnúť samotné mestá a obce.
Napriek spomenutým výhodám, ktoré sú stále platné, však ani jazda s elektromobilom nie je prechádzka ružovou záhradou. Asi najväčším problémom je nedostatočný počet nabíjacích staníc. Okrem toho by bolo potrebné zlepšenie ich akumulátorov, najmä zvýšenie kapacity, ktorá by umožnila predĺženie dojazdu.

Náš záver:
Ochrana životného prostredia je bez debaty nadmieru dôležitá, preto by k nej mal zodpovedne pristupovať každý jeden obyvateľ Zeme. Podobné zákazy, ktoré mimochodom pred niekoľkými mesiacmi padli na úrodnú pôdu aj v Holandsku, však vyznievajú skôr populisticky.
Spaľovacie motory sa počas viac než storočia existencie vyvinuli na pohonný agregát, spĺňajúci tie najprísnejšie environmentálne kritériá. Len na ilustráciu - od 80-tych rokov, kedy ekologické hľadiská začali naberať na význame, klesla hladina ich škodlivých emisií o vyše 98 percent! Zákonmi povolené limity sa navyše neustále sprísňujú.

Považovať elektromobil za vozidlo bez emisií je prinajlepšom nekorektné. Škodlivé exhaláty totiž sprevádzajú výrobu aj distribúciu elektrickej energie, aj ich samotnú prevádzku. Podľa relevantných údajov, v niektorých krajinách vzniká pri prevádzke elektromobilu väčšie množstvo CO2, ako by produkoval porovnateľný automobil poháňaný vznetovým a dokonca aj zážihovým motorom!
Elektrinou poháňané vozidlá sú v podstate rovnako staré ako automobily so spaľovacím motorom. Počas tejto doby si našli svoje pevné miesto pri istých druhoch dopravy, zodpovedajúcich ich vlastnostiam a možnostiam. Dúfať preto, že v najbližšej budúcnosti zaznamenajú nejaký prevratný vývoj je skôr zbožným prianím, či naivitou.
Napokon, 85 percent Nórov určite dobre vie, prečo radšej zaplatili mimoriadne vysoké poplatky, dosahujúce až desiatky percent kúpnej ceny, a rozhodli sa pre automobil poháňaný zážihovým, alebo vznetovým motorom.

Originál článku tu