11
Výrazná uhlíková stopa pri výrobe elektromobilov spochybňuje ich ekologickosť. Štúdia mníchovskej konzultantskej spoločnosti Berylls Strategy Advisors, ktorá sa špecializuje na oblasť automotive, rozoberá fakty o emisiách CO 2, ktoré sú spojené s výrobou batérií do elektromobilov. V štúdii, ktorú zverejnil portál Bloomberg, Andreas Radics zo spomínanej konzultantskej spoločnosti uviedol: „Sme pred vlnou prílivu ďalších emisií CO2." Podľa neho vodiči v Nemecku alebo Poľsku môžu byť paradoxne viac ekologickejší s bežným motorom, než v prípade používania elektromobilov.
Zistenia štúdie totiž ukazujú, že hoci sú elektrické vozidlá v samotnej premávke bez emisií, stále sú spojené s výraznou uhlíkovou stopou, keďže ich výrobou - a to najmä v prípade používaných batérií, sa exponovalo výrazné množstvo oxidu uhličitého. Len samotná výroba automobilovej batérie s hmotnosťou okolo 500 kilogramov pre športovo ladené elektromobily by vyprodukovala až o 74 percent viac CO2, než sa dostane do ovzdušia pri efektívnej produkcii konvenčného automobilu, vyrobeného v bežnej továrni a výrobnej hale v Nemecku.
Elektromobily sa podľa dostupných faktov dokážu stať skutočne ekologické až po 10-tich rokoch používania, čo je dosť nemilé prekvapenie. Napriek tomu regulačné orgány v jednotlivých krajinách nestanovili jasné usmernenia o prijateľných emisiách uhlíka počas životného cyklu elektrických automobilov, a to aj napriek tomu, že Čína, Francúzsko a Veľká Británia sa smerujú k utlmovaniu výroby a používaniu klasických benzínových a naftových motorov.
Ekologickou alternatívou, ktorá môže skutočne znižovať emisie, ostáva aj naďalej používanie biozložky ako aditíva do nafty a teda efektívne využívanie potenciálu biopalív.
Pôvodný článok o téme ekologickosti elektromobilov nájdete tu: The Dirt on Clean Electric Cars.