7
S najväčšou ponukou motorov EURO 6 spaľujúcich bionaftu a plyn sa Scania ujíma vedenia na poli pohonných jednotiek určených pre alternatívne palivá. Zatiaľ posledným prírastkom do rodiny je výnimočný šestnásťlitrový motor V8 na stopercentnú bionaftu.
O bionaftu sa vážne zaujíma čoraz viac dopravcov obzvlášť v krajinách, kde je toto palivo spojené so zľavami na dani a ďalšími výhodami. Za všetky menujme napríklad Rakúsko, Švédsko alebo Švajčiarsko. Bionafta, presnejšie metylestery mastných kyselín, môže byť vyrobená z väčšiny rastlinných olejov a v Európe sa na jej výrobu bežne používa repkový olej, slnečnicový olej alebo živočíšne tuky, kde hrá prím rybí olej. Na výrobu bionafty môže poslúžiť dokonca aj olej použitý pri varení.
„Problémom môžu byť nepredvídateľné politické rozhodnutia týkajúce sa daňových úľav, ale vozidlo prispôsobené prevádzke na bionaftu je možné prevádzkovať aj na naftu konvenčnú. Preto ani zmena vlády a zákonov nemôže ovplyvniť jeho zostatkovú hodnotu," hovorí Daniel Milione, produktový manažér pre alternatívne palivá spoločnosti Scania. „Riziká spojené s investíciami do týchto vozidiel sú teda minimálne." Podľa interných meraní Scania motory pri prevádzke na stopercentnú bionaftu strácajú maximálne 8 % svojho výkonu. Zároveň je ale treba počítať s nepatrným zvýšením spotreby paliva i AdBlue v systéme SCR.
Na trhu je momentálne viac druhov bionafty a niektoré z nich dokážu znížiť emisie CO2 až o 66 %. Používanie bionafty je navyše veľmi jednoduché: stačí natankovať a ísť, rovnako ako u ktoréhokoľvek iného vozidla. „Mnoho krajín sa snaží znížiť svoju závislosť na rope a alternatívne palivá, medzi ktoré patrí napríklad bionafta alebo zemný plyn, sú preto veľmi atraktívne," dodáva Daniel Milione. „Sme si dobre vedomí toho, že hrozba globálneho otepľovania je oveľa reálnejšia, než by sme pred niekoľkými rokmi čakali. A doprava zatiaľ nebola schopná zásadným spôsobom znížiť svoju závislosť na fosílnych palivách. Teraz už vieme, že sa musíme tejto závislosti zbaviť čo najrýchlejšie."
Ak je záujem o bionaftu vysoký, potom možno len ťažko pomenovať to, čo momentálne charakterizuje postavenie plynu. V jeho prospech hovorí predovšetkým čoraz väčšia dostupnosť a hlavne nízka cena zemného plynu. Rastie ale aj dopyt po bioplyne, pretože motory navrhované všeobecne pre spaľovanie plynu dokážu pracovať aj s týmto palivom.
Zemný plyn je fosílne palivo, ktoré produkuje v porovnaní s konvenčnou naftou o 15 - 20 % menej emisií CO2. Naopak bioplyn pochádzajúci z obnoviteľných zdrojov môže v ideálnom prípade prispieť k zníženiu emisií CO2 až o 95 %. Aj preto niektorí odborníci predpovedajú, že v roku 2020 bude jedna pätina všetkých nákladných áut nad 18 ton fungovať na plyn. S cieľom ďalšieho urýchlenia rozvoja týchto palív sa Európska únia rozhodla, že do roku 2021 má byť najdlhšia vzdialenosť medzi čerpacími stanicami na stlačený plyn (CNG/CBG) 150 km a v prípade skvapalneného plynu (LNG/LBG) vzdialenosť nepresiahne 400 km.
„Aj keď momentálne nikto nevie, ako situáciu ovplyvnia hroziace sankcie voči Rusku, túžba po plyne je stále obrovská. A Scania má bezpochyby najlepšie plynové motory na svete," uzatvára svoje vyjadrenie Daniel Milione. Samotné technológie však nemusia byť rozhodujúce. Skôr ide o jednotlivých výrobcov, či ponúknu dostatočne vyspelé riešenia, ktoré sú prijateľné pre zákazníkov, a či budú schopní uchytiť sa na trhu.
Zdroj: Kilometer